English

GSD展示会「Platform 5」に寄せて
建築家・慶應義塾大学教授 小林 博人

かつて多くの他者が一定の距離を保って成立していた世界は、今情報や交通技術の発展によってグローバルに繋がろうとしている。異なる文化や社会的背景を持つ人々が抱える相互の関係性に起因する問題は、世界の誰もが直面せざるを得ない卑近の問題となった。こういった時代に「デザイン」の持つ力が可能とするものは何か、デザインの果たすべき社会的役割とはどういったものかを考えることが世界のデザイン教育機関には求められているように思う。

ハーバード大学デザイン大学院(以下GSD)では1936年の創学以来、変化する社会に呼応するとともにその背景を理解し未来を見据えるべくデザイン教育を行ってきた。分野別の学科がそれぞれ独自のプログラムを運営しディグリーを出すのではなく、既存の学問領域の枠に捉われない学際的な教育・研究を行うことがGSDの最大の特長の一つであろう。建築、ランドスケープ・アーキテクチャ、そしてアーバン・プランニング・アンド・デザインという3つのデザイン領域は、それぞれの専門的教育に加え、それらを横断する設計スタジオや研究によって相互に乗り入れをするマルティプルな教育の上に成り立っている。かつて1956年に開催された「アーバン・デザイン会議」を契機に建築とランドスケープ・アーキテクチャ、そして都市計画にまたがる「アーバン・デザイン」という新たなデザイン領域がGSDで生まれ、また近年ではランドスケープ・アーキテクチャとアーバン・デザインの接点からエコロジカル・アーバニズムという概念が誕生するなど、既存の学問間の境界を越えたデザインの新たな学問領域が追求され続けている。

また私の感じるGSDのもう一つの強みは、GSDを構成する人々とその考えが実に多彩であるということである。学生のみならず教員も世界中から集まり、その時々の重要かつ最適な場所や人の問題を取り上げ、それに様々な視点から検討を加えるという広範な視野を持ったアプローチがなされる。20年ほど前に私が通ったデザイン修士の過程ではデザインのスキルや意味をスタジオとゼミを中心に学び、その後10年を経て入った博士課程においては、今度はより広範なデザインの理論や社会的意義を考える機会を得た。同じGSDの中にあって異なる角度からデザインへのアプローチができたのも、多くの窓をもち広く世界に門戸を開いているGSDだからこそと思う。

GSDではデザインに関わる多様性や多義性が随時固定することなく流動体に変化し続けている。このことがGSDをして最も先端的なデザイン教育のための刺激的な場成らしめていると言えるのではないだろうか。

Japanese

Introduction to the Harvard GSD Exhibition “Platform 5”
Architect, Professor of Keio University Hiroto Kobayashi

People around the world who used to be separated by great physical distances are now increasingly connected to others around the globe through advances in transportation and information technology. As a result, problems arising from relationships established between people of different cultural and/or social backgrounds, once rare, are now commonly encountered in our daily lives. At this moment in time, the question of what role design should play to contributing to global society – what design can actually achieve or make happen – must be the fundamental issue to be discussed in design schools around the world.

Since its founding in 1936, the Harvard University Graduate School of Design (GSD) has pursued design education in response to critical issues of each successive generation, seeking broad understanding of the background and context of society’s problems while projecting its future. One of the most outstanding characteristics of the GSD is its pursuit of multi-disciplinary approaches to design education and research, without setting any boundaries between the component disciplines that make up the school: Architecture, Landscape Architecture, Urban Planning and Design. Each of these departments offers separate degree programs and sponsors independent study topics, while at the same time, each intervenes in the others’ fields by conducting design studios and research programs that draw on the GSD’s multiple education systems. The discipline we call “urban design” had its origins in Harvard’s 1956 Urban Design Conference, which proposed a new design discipline connecting the three existing fields of Architecture, Landscape Architecture, and Urban Planning. More recently, the GSD has promoted “Ecological Urbanism” as new area of study, hybridizing the disciplines of Landscape Architecture and Urban Design. These examples demonstrate the GSD’s willingness to experiment with new design methodologies by breaking down boundaries separating different fields of knowledge.

Another strong characteristic of the GSD that I sense is its diversity in terms of people and opinions. Not only students but also faculty members gather there from all over the world. Their combined experience of people and places allows them to perceive important, timely issues of a particular place or group under study and to discuss potential design solutions from widely differing points of view. When I first attended the GSD about twenty years ago for my master’s degree, my focus was on honing my design skills and thinking critically about the meaning of my designs in studios and seminars. Ten years later, when I enrolled in the GSD’s doctoral program, my focus shifted to design theory and social relevance. That such different approaches were possible within the same design school attests to the GSD’s openness and pluralistic design thinking.

The GSD offers its students and faculty a stage for creating diverse approaches to design problems and drawing multiple meanings from those approaches; never content to rely on conventional or static design methods, the school is constantly evolving its approach. This makes it a very exciting place to study.

Gund Hall, Harvard University Graduate School of Design