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暮らしの中のデザイン
岡部三知代 ギャラリーエークワッド 副館長/主任学芸員

頑強な岩の上、深い森の木々の中…。フィンランドの壮大な自然の中で、拳に力を入れ、白樺の樹のように真っ直ぐと光を浴びて大地に立つ女性モデル…。マリメッコはいつも、解放的で自由、力強く逞しくも、可愛らしい、現代女性像を追い求めてきた。

フィンランドを代表するブランドMarimekko(マリメッコ)は、1951年にアルミ・ラティアにより創設された。社名のMarimekkoは「マリのためのドレス」という意味である。当時のフィンランドは第二次世界大戦で国土と経済は荒廃し、国民の生活は困難を極めていた。まだ、女性の起業家も少ない時代だったが、アルミは、そのような状況を打開すべく、生活をデザインの力で豊かにしたいという想いでMarimekkoを起業した。アルミは、従業員が男女平等、家庭の主婦からの解放を超え、女性が仕事と暮らしを両立させることを考えた。従業員とその家族が豊かに生きるため、芸術村Marikylä(マリキュラ)を構想し、工場や住宅を計画した。残念ながらマリキュラは実現しなかったが、アルミはボーカルスと名付けた郊外の伝統的な貴族の邸宅を購入し、庭にサウナや実験住宅を建設して、ゲストや従業員を招き社員研修、ファッションショーやパーティを催し、働き方の理想を追求した。

創業当初からデザインを担当したマイヤ・イソラは、極めてカラフルなデザインを提案し、フィンランドという北欧の文化風土にショックにも近い印象を残した。どちらかというと、自然豊かな優しいアースカラーのデザインが主体だったフィンランドにとって180度の転換といえる。大胆なカラー・パターン・カタチの表現は、カラフルとモノトーン、伝統とモダン…との対比により強調されている。デザインのモチーフは彼らを取り巻く自然の中の“かたち”からヒントを得たものが多く、自然との関係を大切にし合理的、削ぎ落すほどにシンプルを好む感性は日本と共振するものがある。

マイヤ・イソラの活躍の後も、アルミの自由な社風には多くのフリーランスのデザイナーが集まり、ヴォッコ・エスコリン-ヌルメスニエミ等、優秀なデザイナーが育つが、その中には日本人デザイナーの石本藤雄・脇阪克二の存在もあった。

展覧会では、マリメッコのデザインを空・森・庭で表現し、その中にお茶室とサウナを建て、両者の出会いを演出した。フィンランドにはサウナというライフスタイルに欠かせない文化がある。健康に一生を過ごすための生活習慣であるが、人と人が裸になり対等に向き合える空間は、しばしば外交の舞台としても使われている。日本の茶の湯の歴史を紐解くと、「淋汗茶の湯」というおもてなしがあり、身体を清めてからお茶をいただくという作法があった。その当時の風呂は、お湯につかるというスタイルではなく、湯気を浴びるというサウナに近いスタイルであったという。茶室は亭主と客とが直に心を通い合わせ、「おもてなしの心」や「侘び」「さび」文化を感じるいわば日本の美学が凝縮された場所ともいえる。サウナもまたフィンランドの精神的なくつろぎの場所である。

マリメッコは、フィンランド人のみならず、世界中の人々に支持され、布地だけでなくドレスや家具、建築空間など、生活の中に根差したデザインで暮らしのコンセプトを提案してきた。そこには、デザインは、生活を明るく豊かに出来るという力を信じ追及したアルミ・ラティアの志が生きている。大きなビジネスの成功や経済的な豊かさよりも、身近で愛する家族や大切な友人との、ゆったりした時間や、暮らしを愉しむこと。アルミが生んだマリメッコという普遍的なデザインが、小さくとも佳く生きるために一番大切なものは何か…と語りかけている。

Japanese

Design in Life
Michiyo OKABE  Deputy Center Director/Chief Curator, Gallery A4

On a solid rock or among trees in a deep forest in the spectacular nature in Finland, women models stand straight on a land with strained fists in the sunlight like white birch. Marimekko has pursued modern female image, liberated, free, powerful, strong-minded and at the same time cute.

Marimekko, one of the representative Finnish brands, was founded by Armi Ratia in 1951. The company name Marimekko means “Mary’s dress”. After the Second World War the land as well as the economy of Finland was devastated and people lived in great hardship. There were few women entrepreneurs then. Armi started Marimekko with her determination to overcome the difficulties Finnish society faced then and to enrich people’s life with the power of design. She had an ambition to make her employees enjoy balanced work and family life beyond pursuing equality of both sexes and liberation of housewives. She developed an idea of creating an artist village called Marikylä with a plan of factories and housings for employees so that they can live a rich life. Unfortunately the idea of Marikylä was not realized. Armi, however, purchased a traditional mansion of a noble family named Bökars in the suburbs and built a sauna and experimental housing in a yard. She invited her guests and employees there to organize trainings, fashion shows and parties and pursued her ideal ways of working.

Maija Isola was one of the very first Marimekko designers and proposed very colorful designs, leaving a shock-like influence on Nordic culture in Finland. It is a Copernican change for Finnish designs that had mostly been in natural and warm earth colors. Expression with bold colors, patterns and shapes is further highlighted with contrast of colors and monotones, tradition and modernity. Many designers are inspired by shapes in the nature around to create their motifs. Designs reflect their value in relationship with nature and preference of rational and extreme simplicity. The sensitivity resonates with Japanese.

Company by Armi has culture of freedom, which has attracted many freelance designers after Isola and has produced many talented designers including Vuokko Eskolin-Nurmesniemi. Among them were Japanese designers, Fujiwo Ishimoto and Katsuji Wakisaka.

In this exhibition, Marimekko designs are expressed in the form of sky, woodland and garden. We built a tearoom and a sauna there to let them encounter. Finland has a unique culture of sauna that is deeply rooted in people’s life. It is a life style allowing people to live a healthy life. Sauna also has served as a social space of diplomacy and friendship since people without protection of clothing are interacting as equal humans in sauna. Dated back in history, Japanese tea ceremony had a courtesy rule called “Rinkan Cha-no-yu”, purifying them in a bath before tea ceremony. It is said that a bath those days in Japan was not a warm water bath but a steam bath, which is more like a sauna. A tea ceremony room is a place where Japanese esthetics is condensed. A host and guests directly communicate and feel hospitality and culture of “wabi” and “sabi”. Finnish sauna offers space for spiritual and mental relaxation.

Marimekko’s original prints and colors are loved not only by Finnish people but also by people all over the world. The company’s product portfolio includes high-quality clothing, bags and accessories as well as home décor items ranging from textiles to tableware. In the spirit of Armi Ratia believed in and pursued the power of design to empower people to be happy as they are and bring joy to their everyday lives through bold prints and colors. She preferred enjoyment of life and relaxing time with beloved family members and friends to big success in business or financial affluence. Universal design of Marimekko that Armi Ratia gave birth to is telling us what is the most important for us to live a good life however small it may be.