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チャールズとレイ・イームズ
岡部三知代 ギャラリーエークワッド 副館長/主任学芸員

第二次世界大戦後、アメリカが近代化に向かって大きく飛躍したミッドセンチュリーと呼ばれる時代、帰還兵の住宅需要も含めて、新しい暮らし(ライフスタイル)や豊かな生活の夢のアイコン(モデル)が求められていた。イームズ夫妻はそれらの社会的課題による要求に応え、モダニズムのスタンダードを打ち破る新しいカタチを生み出した。それらはイームズデザインとして時代を超えていく。
「なんでも自分より彼女の方がうまくできる」 チャールズ・イームズ
チャールズ・イームズの成功はレイの存在無しには語れない。レイ・カイザーは1912年にカリフォルニア州サクラメントで生まれた。愛情豊かな両親のもとに育ち、自然に親しみ、感性豊かに育ったレイは芸術の道に進んだ。父親が17歳の時に亡くなり、母親と兄の暮らすニューヨークに移り住む。ニューヨークで抽象画家ハンス・ホフマンの創設した美術学校に入り、6年間、門下で絵画を学んだ。24歳のとき、アメリカ抽象芸術家グループという団体の創設メンバーになる。その後、絵画以外の美術表現への興味から、28歳のときに友人の勧めでクランブルック美術アカデミーに入学し、そこで生涯のパートナー、チャールズ・イームズと出会う。レイが最初にチャールズをサポートしたのは、1940年MoMA(ニューヨーク近代美術館)「オーガニック家具デザインコンペ」にチャールズがエーロ・サーリネンと共に応募した作品だった。三次元曲線を成型合板で造り出し、身体にフィットする椅子のアイディアは、1932年アルヴァ・アールトが、成型合板の曲げ加工により背座一体の美しい二次元のカーブをもつパイミオチェアを生みだした後、初めての新しいアイディアであった。コンペの結果は翌年に発表され、優勝を獲得。チャールズとレイはその年1941年に結婚し、ロサンゼルスに移住する。オーガニック家具デザインコンペで、『アーツ&アーキテクチャ』誌の編集長ジョン・エンテンザに出会い、1942年から1944年にかけてレイは同誌の表紙のほとんどを描いている。レイは、その後のほとんどの時間をチャールズとの共同作業に費やし、成型合板による添え木、彫刻、家具、建築、おもちゃ、映像、展覧会へと幅広く「より良い社会への貢献」を目指しデザインの幅を広げていった。
レイのドレスは自らデザインしたセルフメイドで、時には、チャールズとお揃いの洋服で自らもイームズデザインのアイコンとなった。レイが残したメモには沢山のドレスのイメージが描かれている。折り紙の様に小さく折られ、襟や袖が動くような小さなパターンも残され、デザインを楽しんでいた様子がうかがえる(アメリカ議会図書館所蔵)。
レイは、抽象絵画を学んだハンス・ホフマンのプッシュ&プレスの教えに忠実に、椅子やドレスをデザインした。重なり、動き、変化、身体の動きや三次元の曲線、色彩バランスを立体に展開した。 その考え方は建築(イームズハウス)にも応用された。レイは、抽象美術は生き生きとした空間的表現に基づくと考えていた。陽の光、ガラスに映り込む樹木の影、万華鏡の様に見え方が変化する様子は、押しては寄せる波のように、或いは呼吸のリズムを空間に感じていたに違いない。つまり、「ホフマンのキャンバスのように、空間の置かれるオブジェクトで空間を構成し、その中にカタチあるものを自由に配置し、使う人々によって押されたり引っ張られたりモビルの様に動く」*1 のだ。
レイはあらゆる、日常の身近なものへの興味を絶やさず小さいものや素朴なものに愛情を注いだ。(菓子箱の包み紙やシール、リボンまでも!)膨らんだスカートは、いつでもアイディアを取り出せる引き出しの様だった。スカートの中からマジシャンの様に物を取り出して周囲の人々を驚かせては楽しませるユーモアの持ち主だった。*2 
夫妻はデザインに「遊び心」を添えて社会に発信することに徹底し、イメージのヴォキャブラリー(言語と方法)を創りだした。
レイは、晩年イームズが亡くなってから、片づけられないくらいのコレクションを丁寧にひも解きながら二人の仕事について執筆、講演して過ごし、チャールズが亡くなってから10年後の命日にその生涯を閉じた。
彼らが生きたミッドセンチュリー、イームズデザインのブームが世界中を駆け巡るなか、注目を浴びたのはチャールズで、レイは控えめに傍らに立っていた。しかし、決してレイは太陽に照らされる月ではなかった。レイ自身が輝き生涯を通してその色彩感覚と生きた空間感覚でチャールズを照らしていた。
現代社会においては持続可能な地球環境保全への考察や、AI、宇宙居住と、デザインの役割は、目に見えるものから目に見えないものまで拡大し、科学と芸術を融合させるデザインの必要性が益々高まるなか、彼らだったら、どのような解答を見つけるであろう。展覧会を通して、彼らの残した言葉とともに考えたい。
「予測ではなく、私の率直な希望を言おう。これからのデザインでは、デザイナーの顔が見えなくなるといい。ありふれたものにも、格別な美しさがある」 チャールズ・イームズ

*1 ジョーゼフ・ジョヴァンニ-ニ「チャールズ・イームズとレイ・カイザーのオフィス」
 訳:藤本憲太郎 『The Work of Charles and Ray Eames: A LEGACY OF INVENTION』 2004より
*2 「レイさんが私の宅に来られると、まず小さな写真機で私の部屋のものを次から次へと撮られる。ふくらんだ大きなスカートをはいていて、その下には必要な道具の入った内ポケットがあるらしく、マジシャンのようにこの中からいろんなものが現れて私達を驚かせる。」 猪熊弦一郎『画家のおもちゃ箱』1984より

Japanese

Charles and Ray Eames
Michiyo Okabe  Vice Director, Chief Curator, Gallery A4

In the post-war period of remarkable American growth and modernization called “Mid-century,” there was not only a strong demand for housing for returning soldiers but also a need for new lifestyle models and aspirational icons of a fulfilling life. The Eameses responded to these social demands by creating new “forms” that challenged the standards of modernism. These forms would become the timeless model known as Eames Design.
“Anything I can do, Ray can do better.” Charles Eames
The success of Charles Eames cannot be discussed separately from the presence of his wife Ray. Ray Kaiser was born in Sacramento, California in 1912. Raised by loving parents who fostered her creative talents and love of nature, she went on to pursue an artistic education. After her father’s death when she was 17, she moved with her mother and older brother to New York. She entered an arts school in New York founded by the abstract artist Hans Hofmann, where she studied painting for 6 years. At the age of 24, she became a founding member of the American Abstract Artists group. She later developed an interest in other forms of artistic expression besides painting, an interest that led her to enter the Cranbrook Academy of Art on the recommendation of a friend when she was 28. It was here that she met her lifelong partner, Charles Eames. She first worked with Charles on the Museum of Modern Art’s Organic Furniture Competition in 1940, providing assistance for the work submitted by Charles Eames and Eero Saarinen. Their idea of molding plywood into 3-dimensional curves for a chair that fits the human body was the first new endeavor of its kind since the Paimio Chair designed by Alvar Aalto in 1932, a chair whose back and seat are integrated using plywood molded into beautiful 2-dimensional curves. The results of the competition were announced the following year; they won first prize. Charles and Ray married in 1941 and moved to Los Angeles. Through the Organic Furniture Competition, they met John Entenza, editor-in-chief of Arts & Architecture magazine. Ray eventually designed the cover of almost every issue of the magazine from 1942 to 1944. After this, nearly all of her time was devoted to collaborative work with Charles, work that would expand in range to include not only molded plywood splints but also sculptures, furniture, architecture, toys, films, and exhibitions in their pursuit of design that “contributes to a better society.”
Ray made her own clothing. Her design and style of dress, occasionally complementing that of Charles, became in itself an icon of Eames Design. The memos left behind by Ray include many drawings of dresses. She also left behind small patterns with intricate origami-like folds that had movable collars and sleeves, suggestive of the joy that she took in the design process. (These are currently stored at the Library of Congress.) Ray’s chair and dress designs show a faithfulness to the “push and pull” technique of Hans Hofmann, from whom she learned abstract art. She applied this technique of overlap, movement, change, physical movement, complex curves, and color balance to three-dimensional works.
This approach was also applied to architecture, in the Eames House. Ray believed that abstract art is based on lively spatial expression. Without doubt, she felt the “push and pull” of sunlight, trees’ shadows reflecting on glass, and other spatial phenomena like waves coming in, or like the rhythm of breathing. In other words, “That in a Hofmann canvas. Sculpting space with form, she set the forms free in interiors, where they behave like flock of mobiles, pushed and pulled by the people who use them. Rooms with this furniture come alive”*1
Ray had an unflagging interest in familiar everyday objects, and loved small, simple objects (even candy box wrapping, stickers, and ribbons!). Her bulging skirts were like a drawer from which she could take out ideas. She had a sense of humor, and would surprise and entertain people by drawing things out of her skirt, like a magician. *2
Charles and Ray were dedicated to bringing design that had an element of playfulness to society, and created a new vocabulary of images.
After Charles passed away, Ray spent her later years writing and giving talks about their work while carefully going through their collection, a collection that was too massive to put away. Her own life drew to a close 10 years to the day after Charles’ death.
When they were alive and “mid-century” and “Eames design” were making their mark on the world, it was Charles who was in the spotlight as Ray stood discreetly by his side. But Ray was by no means a moon that was simply illuminated by the light of Charles’ sun. Ray herself shone throughout their lives, illuminating Charles with her brilliant spatial sensibility and sense of color.
In modern society, as we think about sustainable global environmental conservation and the role of design, which has expanded to encompass both visible and invisible worlds such as AI and life in outer space, there is an ever-growing need for design that fuses science and art. One can’t help but wonder: what kind of answers would they have found? It is my hope that this exhibition, along with the words Charles and Ray have left behind, will help us find our own answers.
“Here is more than a prediction - but a sincere hope that tomorrow’s design will see less and less of the designer himself reflected in it.” Charles Eames

*1 Joseph Giovannini, The Office of Charles and Ray Kaiser, The Work of Charles and Ray Eames: A Legacy of Invention, 1997
*2 “When Ray came to visit, she would first take one picture after another of the items in my room with a small camera. She wore a large, bulging skirt that apparently had pockets underneath it with the tools she required, and she would surprise us with the various objects that she took out of them, like a magician.” Genichiro Inokuma, The Painter’s Toy Box, 1984

レイによるファッションスケッチ/1933c. [01]

モダン・リビング展のデザインスケッチ/1949 [02]

レイによるスケッチ/1940s [03]

レイによるスケッチ/1941 [04]

計画中のビリー・ワイルダー邸の模型作業をするレイ/1949 [05]

事務所にて、ライトボックスでスライドを見るチャールズとレイ/1971 [06]

ニューヨーク・ヘラルド・トリビューンのためのポートレート/1956 [07]