English

小さな暮らしを考える
岡部 三知代 ギャラリーエークワッド副館長 / 主任学芸員

アイノ・マルシオ(後のアイノ・アアルト 1894 ~ 1949)が、まだ無名の建築家アルヴァ・アアルト(1898~1976)の事務所を訪ねたのは 1924 年のことでした。この時から、アイノとアルヴァのパートナー関係が始まります。彼女が加わったことで、アルヴァの作品は使いやすく心地よいという「暮らしを大切にする」視線が加わり、空間に柔らかさや優しさが生まれたと言われています。そのことが、彼を世界的建築家の道へと歩ませたといっても過言ではありません。彼の作品が、モダニズム建築の流れのなかで、ヒューマニズムと自然主義という位置を占めるのはアイノの影響が大きかったのは確かでしょう。小さな事務所からスタートした彼らの作品は 1920 年代後半になると国際的に起こったモダニズムデザインの潮流に影響されます。モダニズムのシンプル、実用的、低コストによる量産化という考え方は、二人の考えに合致します。彼らは、フィンランドの環境特性に配慮し、自然のモチーフを取り入れたデザインでモダニズムに対する独特な答えを探究していくことになります。そして、パイミオサナトリウム(1933)、ヴィープリの図書館(1935)などコンペで獲得し実現した作品は、彼らを一躍世界の舞台へと押し上げ、これらの建築で発表された家具は、後のアルテック設立への道筋を作ります。二人の役割については、建築をアルヴァ、インテリアや家具を主にアイノが担当したとも言われていますが、役割を明確に分けることは出来ません。二人は互いの才能を認めあい、補完しあいながら本当のパートナーとして作品をつくり続けたのだといえましょう。
本展サブタイトルの「Small is beautiful」は、イギリスの経済者E.F. シューマッハーが1973年に提唱した「小さいことにとても大きな価値を付与する考え方」からの標語の引用です。今日、環境的配慮から消費し過ぎない、シンプルな暮らし方が世界的に見直されつつあります。二人のアアルトが生きた時代は、戦争や世界大恐慌の波が押し寄せ、現代のように経済の拡張が地球環境の持続可能性を脅かすという状況ではなく、生活環境の改善が大きな社会課題でした。高品質な製品を人々の暮らしに普及させ、モダニズム文化をベースにしつつも決してフィンランドの文化を置き去りにすることなく、公共に尽くした二人のアアルトの仕事は、建築、デザインを通しての生活革命でありました。本展が、時代を超えて引き継がれるアアルトの仕事の価値をあらためて考える機会に出来ればと思います。

Japanese

SMALL IS BEAUTIFUL Ideal Homes for Everyone
Michiyo OKABE  Vice director and chief curator, Gallery A4

It was 1924 when Aino Marsio (later Aino Aalto, 1894 – 1949) started working in the office of the still-unknown architect Alvar Aalto. This was the start of the partnership of Aino and Alvar. It is said that with the addition of Aino’s influence, Alvar’s work developed an eye for comfort and usability in daily life, and a softness and gentleness emerged in his architectural spaces. And it would be no exaggeration to say that this is what set him on the path to becoming a world famous architect. The fact that Alvar’s work occupies a humanistic and naturalistic place within the modernist architecture movement is no doubt due in large part to Aino. Their work, which had its beginnings in this small office, would be influenced by the international tide of modernist design in the late 1920s. Modernism’s emphasis on simplicity, practicality, and low-cost mass production was well suited for their philosophy. They would explore original answers to Modernism with designs that incorporate natural motifs and show consideration for the environmental characteristics of Finland. The winning of projects such as the Paimio Sanatorium (1933) and the Viipuri Library (1935) propelled them onto the world stage, and the furniture presented with these works would eventually lead to the establishment of the Artek. With regard to their roles, it is said that Alvar was in charge of architecture and Aino was mainly responsible for interior and furniture design, but their roles cannot be clearly separated. It is probably more accurate to say that they respected each other’s talents and continued to create works as true partners in a mutually influential and complementary relationship.
“Small is beautiful,” the subtitle of this exhibition, is a slogan taken from the idea, advocated by British economist E. F. Schumacher in 1973, that “small things confer great value.” Today, environmental considerations are driving a worldwide reexamination of a simple lifestyle that does not rely on over-consumption. The Aaltos lived through a time of war and the Great Depression, in an era when improving living conditions was a greater challenge than the threat to the sustainability of the global environment posed by economic expansion. The work of the Aaltos, who brought high quality products to people’s lives and devoted themselves to the public sector, building on Modernism but never departing from Finnish culture, was a lifestyle revolution through architecture and design. It is my hope that this exhibition will be an opportunity to reconsider the value of the Aaltos’ work, which lives on to this day.