アイノとアルヴァは1935年夏、中央ヨーロッパに旅行した。旅の主たる目的はブリュッセルで開かれた世界展示会とスイスのインテリアデザインの会社であるヴォーンべダルフA.G.を訪問することであった。チューリッヒに本社を置くこの会社は長年にわたりアアルトの家具を販売し、そこで使われていたアアルトのデザインをライセンス製造していた。その旅の途中、アアルト夫妻はフランスのスタイルクレアやオランダのメッツアンドカンパニーなど他の一流のデザイナーの所も訪れた。建築に関していえば、ジークフリート・ギーディオン、ウェルナー・モーゼル、クリステンセン・ゼルヴォスら同僚であり友人である人たちの家にも立ち寄ることができたと思われる。
7月にフィンランドに戻った後、夫妻はヘルシンキ郊外のムンキニエミの彼らの新居の図面を完成させた。アアルト自邸はその翌年1936年に完成した。ヨーロッパ旅行はアルヴァ・アアルトの建築にとってもアイノ・アアルトのインテリアデザインにとっても重要であったと考えられる。様々なところから影響を受け、アイノ・アアルトの旅行日記にはモダニズムの家や生活に対するアイデアやイノベーションがぎっしり書き込まれていた。こうした新しいアイデアの多くはすぐにアアルト自邸のインテリアに反映された。
アイノは新居のインテリア装飾や設備の設計を一手に引き受けた。今も残る備品のスケッチの大半は彼女の製図板の上で書かれたものである。1920年代後半の時点でアイノはすでにいわゆるミニマムアパートの問題に大きな関心を持っており、特に台所や家事室に多くの改良を加えていた。新しいアイデアではモダニズム住宅として衛生要件が求められた。「空気、光、そして健康」である。そこでは同時に実用的で軽量で使いやすい家具、素材、表面仕上げを必要とした。1930年代半ばに、アイノは住宅に快適さと居心地の良さをもたらす要素にも焦点を当てるようになっていた。
特にアアルト自邸の物質世界はヨーロッパのコンチネンタル風となり、部屋はモロッコのラグや模様のついた毛織物、室内装飾品、リノリウム、籐製のラックなどで飾られた。これらのアイデアは全てアイノの旅行日記の中に記述されている。またフランスのモダニストが好んだ「コロニアルチェア」を購入し居間に置いた。それを除けばこの家のほとんどはアアルトの家具で装飾されていた。
アイノとアルヴァは彼ら自身の設計を基本とした明瞭なスタイルのモダニズム住宅を生み出した。国際的な影響がインテリアに汎用性と素材感を与えている。モダン・デザインの考え方は1935年に創設されたアルテックの運営と製造に拍車をかけた。この会社はすでに国際的に名声を得ていたアアルトの家具の輸出を手がけ、合理的な生活と家具を推進するインテリアデザインの会社として創設された。アルテック社のアートディレクターとしてアイノは自邸ですでに試行していたため、インテリアデザインのソリューションを発展させることができた。アルテックでは、アイノはデザイナーとしてより独立した役割を果たした。
Aino and Alvar Aalto traveled to Central Europe in the summer of 1935. The main subjects of the trip were the World Exhibition in Brussels and Wohnbedarf AG., a furniture and interior design company in Switzerland. The firm, based in Zurich, had for many years been a distributor of Aalto furniture and was also licensed to manufacture the Aalto designs used. Along the way, Aaltos also visited other top-of-the-line interior designers such as Stylclair in France and Metz & Co. in the Netherlands. According to the architectural sites, they will also have access to homes of their colleagues and friends, such as Sigfried Giedion, Werner Moser and Christian Zervos.
After returning to Finland in July, the couple completed the drawings of their new house, designed in Munkkiniemi suburb in Helsinki. The Aalto house was completed next year, in 1936. The trip to Europe can be considered as significant both for Alvar Aalto’s architecture and for Aino Aalto’s interior design. Influences had been obtained from many sources and Aino Aalto’s travel journal were filled with ideas and innovations for modern home and living. Many of these novelties were immediately realized in the interiors of the Aalto house.
Aino Aalto had overall responsibility for decorating the interiors and designing the facilities for the new home. Most of the preserved furnishing sketches were created on her drawing board. Already in the late 1920s Aino Aalto was very interested in the so-called minimum apartment issues and developed many improvements, especially for kitchen and home care. New ideals called for hygiene requirements for modern homes: “air, light and health”. This also required practical, lightweight and easy-to-clean furniture, materials and surfaces. In the mid-1930s, Aino Aalto was increasingly focused also on the elements that brought home comfort and coziness.
Especially the material world of the Aalto house got a continental European touch and the rooms were decorated with Moroccan rugs, patterned wool fabrics (including popular zebra fabric), bast upholstery, linoleum, rattan vine racks etc. All these ideas are noticed in Aino’s travel journal. Also “Colonial Chair”, a favorite piece of furniture by French modernists was purchased in the living room. Otherwise, the house was mostly decorated with Aalto furniture.
Aino and Alvar Aalto created a modern home with a clear style based on their own designs. A touch of international influences brought versality and a sense of material to the interiors. The modern design philosophy also spurred the operations and production of Artek, founded in late 1935. The company was founded to take care of the export of Aalto furniture, which had already gained international reputation, and to act as an interior design company to promote rational living and furnishing. As Artek’s Artistic Director, Aino Aalto was able to develop interior design solutions she had already tested in their own home. With Artek, Aino also took on a more independent role as a designer.