English

ご挨拶
白川裕信 ギャラリーエークワッド 館長

ギャラリーエークワッドは2005年に活動を開始しました。本展「マギーズセンターの建築と庭 —本来の自分を取り戻す居場所—」は、第107回目の開催となります。

マギーズキャンサーケアリングセンター(以下マギーズセンター)は、1995年にがんで亡くなられたマギー・ジェンクス女史の願いで実現したがん患者とその家族、友人のための無料相談支援の場です。女史は、自らの闘病体験の中で「最も大切なことは死の恐怖の中でも生きる喜びを失わないこと」と考え、「患者や家族が立ち寄ることができて、一人の人間として自分を取り戻せる場所」をつくることを構想しました。造園家であった彼女は、建築と環境が人の心に深い影響を与えると信じ、建築とランドスケープの一体的な環境の創出を重視したコンセプトを、夫のC.ジェンクス、がん専門看護師L.リーと共に考えました。その第1号が1996年に、英国エジンバラに建設されましたが、マギー女史は完成を見ずに他界されました。現在は英国内に21、香港、東京、バルセロナに各1か所が建設され、さらに新たなセンターも計画されています。

ギャラリーエークワッドでは2015年9月に、「Maggie’s Centres —生きる喜びを失わないこと―」というタイトルで展覧会を開催しております。また、2016年の10月10日(マギー女史の誕生日)に、東京豊洲のマギーズ東京の開所式に出席させていただきました。患者の身に寄り添う真摯な活動に深く共感し、今回改めて展覧会を開催させていただきます。

ところで日本では、2011年3月11日に東北地方太平洋沖地震が発生し、未曽有の大惨事となり、今もなおその跡を引きずっています。被災者の支援にあたり、建築家は何ができるのか、本当に求められている建築を提供できているのか?40年近く建築設計に携わってきた者として、大いに考えさせられます。

マギーズセンターの場合はどうでしょうか?施設を見てこられた関係者の方が、「世界的建築家が設計に関与しているが、どの施設も共通して、個性の表現は抑えられ、求められている目的に相応しいものにしようという意思が感じられる」ということを言われていました。印象深い言葉です。本展では、マギーズウエストロンドンを中心に、用途に相応しい、本当に求められている環境のありかたを考える機会になればと考えています。

最後になりますが、主催の公益財団法人竹中育英会、ご協力いただきました認定NPO法人マギーズ東京、そして数多くの協力者の皆様、機関に対しまして、心より感謝申し上げます。

Japanese

Opening Remarks
Hironobu SHIRAKAWA  Director, Gallery A4

Gallery A4 was launched in 2005. This exhibition, “Maggie’s Centres: Architecture to Garden - A Place to Reclaim Ourselves,” is our 107th exhibition.

Maggie’s Cancer Caring Centres (Maggie’s Centres), a place that offers free consultation and support to cancer patients and their families and friends, was founded in accordance with the wishes of Maggie Jencks, who died of cancer in 1995. As she battled with illness herself, she came to believe that “above all what matters is not to lose the joy of living in the fear of dying,” and conceived the creation of “a place where patients and families can drop in, and people can reclaim their identity as a person.” Maggie, a landscape architect, believed that architecture and the environment have a profound effect on people’s minds, and with her husband Charles Jencks and her oncology nurse Laura Lee, she came up with a concept that emphasized the creation of an environment in which architecture and landscape are integrated. The first centre was built in 1996 in Edinburgh, United Kingdom, but Maggie passed away before it was completed. Currently, there are 21 centres in the UK and one each in Hong Kong, Tokyo, and Barcelona, and new centres are being planned as well.

In September 2015, Gallery A4 held an exhibition titled “Maggie’s Centres: Not Losing the Joy of Living,” and on October 10 (Maggie’s birthday) of the following year, I attended the opening ceremony of Maggie’s Tokyo in Toyosu, Tokyo. The centre’s earnest, patient-centered activities resonated deeply with me and led to the hosting of this new exhibition.

Here in Japan, the Great East Japan Earthquake that occurred on March 11, 2011 was an unprecedented catastrophe whose consequences are still being felt. What can architects do to help disaster victims? Are we providing the kinds of architecture that people really need? As a person who has been involved in architectural design for nearly 40 years, these are the kinds of questions that I am compelled to consider.

What can we say of the architecture of the Maggie’s Centres? One person involved in the project noted that “though they are designed by world-famous architects, every facility gives the impression that individual expression has been suppressed with the aim of delivering something that is appropriate for the required purpose.” Impressive words indeed. It is my hope that this exhibition, which focuses in particular on Maggie’s West London, will provide an opportunity for people to think about what it means to offer an environment that is appropriate for its purpose and gives people what they really need.

Finally, I would like to express my deepest gratitude to our sponsor Takenaka Scholarship Foundation, to Maggie’s Tokyo for their cooperation, and to the many individuals and organizations who helped make this exhibition possible.