English

安心できる庭
岡部三知代 ギャラリーエークワッド 副館長/主任学芸員

ギャラリーエークワッドで『Maggie’s Centres —生きる喜びを失わないこと—』を開催させていただいたのは、2015年9月のことです。きっかけとなったのは2012年の竹中工務店の広報誌『approach』200号記念展を企画するため、2010年に特集されたマギーズセンターについて振り返る機会をいただいたことでした。再取材を通して、秋山正子さんが、「マギーズを日本でも立ち上げたい」という構想を持ち、その準備を兼ねて「暮らしの保健室」を開設されていることを知ったのです。当時から、秋山さんを中心とした看護師他ボランティアの方々の、設立に向けた一粒のためらいもない真っすぐなエネルギーは、尊さと共に輝きを放っていました。その勢いはそのまま、2016年にマギーズ東京を新豊洲に誕生させ、2019年秋山正子さんはフローレンス・ナイチンゲール記章を受章したのです。

秋山さんが設立したいと願ったマギーズセンターの建築のコンセプトは「第二の我が家」です。施設は約300平米と小さなものですが、訪問者を歓迎し、元気を取り戻せる居心地の良い場所です。英国では、開設以来20年が過ぎた現在も、各地の訪問者や隣接する病院の医療者からの評判は高く、多くのニーズを呼び寄せ、これまでに最も成功をおさめたチャリティ運動の一つです。中でも、訪れた人が庭を眺めながらほっとし、安心して自らが抱える不安をゆっくり話すうちに、本来の自分の力を取り戻すことができる環境が、高い評価につながっています。

マギー・ジェンクスは、外界に左右されない「安心できる庭」の必要性を強調しました。庭は、隣接する機能建築である病院棟を隠し、外界の日常的喧騒を遮り、窓から見える外の庭や室内の坪庭は、建築の内部空間を豊かなものにします。本展は、造園家でもあるマギーの理念を通して建築空間と庭の関係性を考える試みですが、マギーズセンターに関わる多くの方々とのふれ合いは、生きることへの喜びを失わず、命を輝かせ続けること、また、それを支える精神にも、建築環境は大きく作用することが出来ると感じさせてくれます。マギーはエジンバラに開設した第1号のセンターを見ることは出来ませんでしたが、今もなお、多くの人に希望と生きる力を与え続けています。この展覧会をマギー・ジェンクスとマギーズ東京の秋山正子さん他、彼女を支える多くのボランティアの方々に捧げ、展覧会をご覧になる方々へその精神が伝わることを願います。

Japanese

Garden that makes people feel safe and comfortable
Michiyo Okabe  Vice Director, Chief Curator, Gallery A4

It was in September 2015 when Gallery A4 had “Maggie’s Centres: Not Losing the Joy of Living” exhibition. It started with the review of the 2010 feature article on Maggie’s Centres when Takenaka corporation had a plan to organize an exhibition commemorating the 200th issue of “approach”, PR magazine of Takenaka. In the process, it was found that Masako Akiyama had a dream of starting Maggie’s Centre in Japan and had opened “Kurashi-no-Hokenshitsu” for community support and preparation for the Maggie’s. It was clear that the indecisive energy of Ms. Akiyama, nurses and volunteers who shared the opinion with her was strong, noble and bright. The vigor continued with Maggie’s Tokyo opened at Shin-toyosu in 2016. And Masako Akiyama received the Florence Nightingale Medal in 2019.

The architectural concept of Maggie’s Centres which Ms. Akiyama wanted to realize is “the home away from home”. Though the Centre is as small as approximately 300 square meters, it is enormously welcoming and comfortable where visitors feel refreshed and get their good spirits back. Maggie’s has a history of over 20 years and is highly evaluated by visitors and staffs of the adjacent hospitals. The need for the centre is ever increasing and Maggie’s is one of the most successful charities in UK. One of the reasons of this high rating lies in its environment where visitors recover and reidentify their own capacity and power while they watch gardens feeling relaxed and are listened of their own anxiety.

Maggie Jencks highlighted the necessity of “safe and relaxing gardens” not affected by the outside world. The gardens at Maggie’s hide the view of adjacent functional hospital buildings. They block every-day hustle and bustle of the outside world. The gardens and courtyards visitors see through the windows enrich internal space of the centre buildings. The exhibition tries to explore the relationship between architectural space and gardens through Maggie’s philosophy. When seeing and talking with people involved, I feel that architectural environment greatly reflects the respect for joy of living, giving the effect to maintain cheerfulness in people’s lives and the supportive spirits. Though Maggie could not see the first centre opened at Edinburgh, it continues to give people hope and power to live. This exhibition is dedicated to Maggie Jencks, Masako Akiyama of Maggie’s Tokyo and many volunteers supporting her. I strongly wish that exhibition visitors find the Maggie’s philosophy here.